niedziela, 26 października 2025

Obwodnica -to nie nasza sprawa






 W Naszej Wiekliej Lasowiackiej Stolicy w kontekście obwodnicy  mówi się tylko o korzyściach z wyprowadzenia ruchu poza miasteczko.

Jednak ta inwestycja to przede wszystkim szansa ..To może być przełomem dla lokalnej gospodarki , przyciągnąć inwestycje, zwiększyć zatrudnienie, poprawić jakość życia..
Aby tak się stało potrzeba skoordynowanych działań, miejscowych urzędów, instytucji, biznesów i mieszkańców. Tego nie ma, nad tym nawet się nie myśli. Jakoś to będzie.

Dostaliśmy odpowiedź z urzędu miasta na nasze pytania w tej sprawie- dziękujemy!


Nie napawa to optymizmem.

Ponieważ  to nie na nasze głowy, spytaliśmy się AI, co urząd miasta powinien zrobić.
Na czerwono zaznacziliśmy to czego urząd miasta nie robi.

Co urząd miasta/gminy powinien robić

  1. Lobbing i współpraca z kluczowymi podmiotami

    • Utrzymywać aktywny dialog z zarządcą drogi (np. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jeśli drogi krajowej) oraz z właściwymi instytucjami (województwo, ministerstwo).

    • Nadzorować proces przygotowania dokumentacji — np. studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, analizy wariantów, konsultacje społeczne.

    • Zabezpieczyć interesy gminy: dobra lokalizacja zjazdów, dostępność terenów inwestycyjnych, minimalizacja negatywnych skutków dla mieszkańców.

  2. Planowanie przestrzenne i przygotowanie terenów

    • Uaktualnić lub dostosować miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (MPZP) dla terenów przyległych obwodnicy — by umożliwić inwestycje komercyjne/logistyczne.

    • Przygotować infrastrukturę towarzyszącą: uzbrojenie terenu (prąd, woda, kanalizacja, gaz) na działkach przy trasie obwodnicy, by były gotowe na inwestorów.

    • Zidentyfikować i przygotować tereny „pod inwestycje” wzdłuż obwodnicy — oznaczyć, promować, negocjować warunki.

  3. Finansowanie i pozyskiwanie środków

    • Zgłosić wnioski o dofinansowanie (krajowe, unijne) dla  dla towarzyszącej obwodnicy infrastruktury.. 

    • Uwzględnić w budżecie gminy planowane koszty współfinansowania, eksploatacji i utrzymania inwestycji wokół obwodnicy.

    • Monitorować i zabezpieczyć źródła finansowania dla terenów inwestycyjnych i rozwoju gospodarczego wynikającego z inwestycji.

  4. Komunikacja i udział społeczności lokalnej

    • Przeprowadzić konsultacje społeczne i informować mieszkańców o planach obwodnicy, wariantach, korzyściach i utrudnieniach.

    • Zapewnić kanały zgłaszania uwag i obaw mieszkańców — to buduje akceptację i zmniejsza opór.

    • Transparentnie prezentować stan prac, wpływ inwestycji na miasto, oraz działania minimalizujące negatywne skutki (hałas, emisje, wywłaszczenia).

  5. Zarządzanie projektem i monitorowanie efektów

    • Ustanowić odpowiedzialną jednostkę/komórkę w urzędzie miasta, która będzie koordynować działania związane z obwodnicą: przygotowanie, partnerstwa, inwestycje towarzyszące

    • Po uruchomieniu obwodnicy prowadzić analizę: jakie są rzeczywiste korzyści (ruch, inwestycje, środowisko), jakie są wyzwania — i korygować działania.

  6. Wspieranie lokalnej gospodarki

    • Aktywnie promować dostępność terenów inwestycyjnych przy obwodnicy — spotkania z inwestorami, targi, ofertowanie, zachęty.

    • Tworzyć „pakiet inwestycyjny” – co gmina oferuje (teren, infrastruktura, możliwe ulgi podatkowe) dla firm, które chcą się lokować w strefie przy obwodnicy. Współpracować z lokalnymi przedsiębiorcami, by korzyści płynące z obwodnicy były rozłożone szeroko — nie tylko duże firmy, ale także mniejsze.

    • Zastanowić się nad edukacją/mobilnością/ podnoszeniem kwalifikacji zawodowych albo kursami dające nowe umiejętności by mieszkańcy mogli skorzystać na nowych miejscach pracy.

14 komentarzy:

  1. Wyprowadzenie ruchu poza centrum to świetna sprawa, tylko dlaczego miasto zachowuje się tak, jakby obwodnica była końcem pracy, a nie początkiem? Bez pomysłu na inwestycje to będzie tylko droga do… nikąd.

    OdpowiedzUsuń
  2. Największy problem Kolbuszowej to brak strategicznego myślenia. Infrastruktura powstaje, ale nikt nie planuje jak dzięki temu zwiększyć miejsc pracy czy podatków. Sam asfalt biznesu nie przyciąga.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy ktoś w ogóle wie czy jeszcze istnieje kolbuszowska specjalna strefa ekonomiczna? Wyjechałem parę lat temu z Kolbuszowej i zatrzymałem się na tym że nie potrafili ściągnąć na strefę nawet jednego zewnętrznego inwestora

      Usuń
  3. Czyli potwierdziło się. Gówno robili w sprawie obwodnicy (za Zuby), gówno robią i gówno będą robili. Straciłem cały swój szacunek do rządzących w Kolbuszowej (zarówno gminnych jak i powiatowych). Nie liczcie na jakikolwiek mój głos w jakichkolwiek wyborach. Zrobię wszystko (i do tego w tej chwili innych namawiam) abyście znaleźli się na politycznym śmietniku historii lasowiackiej ziemi kolbuszowskiej. Banda decydentów.

    OdpowiedzUsuń
  4. W Polsce jest pełno miast, które przespały swoje szanse. My mamy jedną z niewielu takich okazji. Jeśli gmina nie ruszy się teraz, za 10 lat będziemy pytać: dlaczego firmy wybrały Rzeszów i Tarnobrzeg, a nie nas?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety już za późno. Będąc właścicielem jakiejś firmy w życiu nie zainwestowałbym w miasteczku w którym stoi się w korkach a władze/parlamentarzyści od 30 lat nie potrafią zbudować obwodnicy

      Usuń
  5. Zgadzam się, że urząd powinien być liderem zmian. Póki co wygląda na to, że czeka aż ktoś za niego to wszystko wymyśli. To nie jest zarządzanie, to dryf.

    OdpowiedzUsuń
  6. Planowanie przestrzenne leży od lat. Można udawać, że nic się nie dzieje albo zacząć rysować odważnie przyszłość miasta. Czas ucieka.

    OdpowiedzUsuń
  7. Podoba mi się, że ktoś tu wreszcie zadał konkretne pytania o fakty. Propaganda sukcesu jest fajna, ale rzeczywistość weryfikuje ją bardzo szybko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dopiero Magiel zadał to pytanie. Nasi radni (i gminni i powiatowi) pierdzą w stołki.
      A propos powiatu: może Maglu kochany zadać to samo pytanie powiatowi?

      Usuń
  8. Jeśli władze nie przygotują terenów pod inwestycje, to obwodnica zamieni się w „autostradę tranzytową” między polami. Zero korzyści lokalnych.

    OdpowiedzUsuń
  9. kolejny ekspert i doradca błysnął

    OdpowiedzUsuń
  10. tu jest takie myślenie strategiczne, ustawić swoje córki, synków geniuszy , synowe, znaleźć im jakieś stanowiska , biurka, etacik,

    OdpowiedzUsuń
  11. Już parę razy pisałem ale magiel tego nie zamieściłeś. Nuworysze, a także Kurczak i to po tym piśmie widać kompletnie nie interesują się odwodnicą.Bynio na ten temat ostatnio się wypowiadał. W najbliższym czasie ma być decyzja środowiskową.Tylko on niestety za tym chodzi a to powinien być priorytet dla starosty i burmistrza.

    OdpowiedzUsuń

Komentarz ukaże się po akceptacji przez administratora.